یک ایده خوب کسب  و کاری چه ویژگیهایی دارد؟

یک ایده خوب کسب  و کاری چه ویژگیهایی دارد؟

شاید بهتر باشد با تعریفی از ایده شروع کنیم:

ایده، مثال، صورت، انگاره یا طرح در حقیقت یک تصور ذهنی است. ایده‌ها همچنین می‌توانند مفاهیمی انتزاعی باشند که به شکل تصاویر ذهنی ارائه نمی‌شوند. به تعبیری ایده (Ideas) همان راه‌حل خلاقانه برای یک مشکل خاص است.

بشر هر جا احساس نیاز کند و چالشی را سر راه خود ببیند دست به ایده‌پردازی می‌زند. این روند از ابتدای حیات و تمدن بشری شروع شده و تا همیشه ادامه دارد. ایده می‌تواند شامل یک مفهوم جدید (مانند اختراع چرخ) یا ترکیب مفاهیم از قبل شناخته شده (مثل روشن کردن آتش) باشد.

همه‌ ما در طول روز بدون اینکه آگاه باشیم در حال ایده‌پردازی برای حل مسائل و مشکلات خود هستیم. مثل وقتی که فرد برای صرفه‌جویی در هزینه‌ بنزین از دوچرخه استفاده می‌کند. مفهوم ایده می‌تواند به همین سادگی بوده و یا شامل یک اختراع کاملا نوآورانه باشد. نکته‌ مشترک در تمام ایده‌پردازی‌ها حل مشکل با راه‌حلی خلاقانه است.

 

 

ویژگی ایده کسب وکاری:

 

ایده‌ی کسب و کار به مجموعه‌ای از تراوشات ذهنی می‌گویند که باعث کسب درآمد از یک فعالیت منظم برای ارائه‌ی خدمات یا محصولات می‌شوند. معمولا ایده‌های کسب و کار در مورد محصولات و خدمات هستند. اما گاهی هم از روش‌های ارتباط با مشتری، تبلیغات،‌ نحوه‌ی جذب سرمایه و … سرچشمه می­گیرند.

 

یک ایده به‌خودی‌خود ارزش چندانی ندارد. آنچه زیاد چشم می‌خورد ایده‌هایی است که گاهی قابلیت اجرا ندارند. به‌طورقطع یک ایده زمانی ارزشمند است که برای اجرا و تجاری‌سازی آن، یک نقشه راه واضح وجود داشته باشد. اغلب ایده پردازان از اینکه بخواهند جزئیات بیشتری از ایده را با کسی در میان بگذارند می‌ترسند. زیرا معتقدند، اجرای ایده آن‌ها فقط به سرمایه‌گذاری نیاز دارد و درصورتی‌که کسی سرمایه‌گذاری بر اساس ایده‌هایشان داشته باشد، به موفقیت خواهد رسید.

 

اما باید گفت یک ایده قابل دفاع برای شروع کسب‌وکار باید بتواند ضمن شروع به کسب‌وکار، تولید ثروت نیز بکند. یعنی بتوان یک ایده را با شناخت موارد لازم و تخمین میزان سرمایه به مرحله اجرا رسانده و کسب ثروت نمود.

 

 

ویژگی­های یک ایده خوب کسب و کاری:

 

۱نوآورانه بودن

مفهوم ایده پردازی در کارآفرینی در نهایت به تولید یک محصول یا خدمت می‌انجامد. بر این اساس می‌توان گفت که در کارآفرینی لازم است نوآوری در تولید و عرضه محصول نقش اصلی را داشته باشد. این نوآوری می‌تواند در قالب تولید یک محصول کاملاً جدید (اختراع) و یا توسعه محصولات موجود (اضافه کردن امکانات و ویژگی‌ها یا تسهیل دسترسی) باشد. با تمرکز کسب و کارها بر نوآوری، هزینه‌های تحقیق و توسعه شرکت‌ها به شدت افزایش می‌یابد. این امر امکان رهبری بازار با یک جایگاه مستحکم را نیز برای سازمان‌ها فراهم خواهد کرد.

 

بیل گیتس موسس مایکروسافت معتقد است که “نوآوری؛ پیشرو و راهبر واقعی پیشرفت است.“

 

۲منحصر به فرد بودن:

برای منحصر به فرد بودن باید تفاوت و تمایزی میان خود و رقبا ایجاد کنید. پیشنهاد فروش منحصر به فرد یا همان (USP (Unique Selling Proposition شما را از رقبایتان متمایز می‌کند. به طور مثال وقتی محصولی را با مواد مرغوب‌تر و کیفیت بالاتر و یا قیمت پایین‌تر به فروش می‌رسانید یعنی میان خود و رقبا تفاوتی ایجاد کردید. این همان پیشنهاد فروش منحصر به فرد شماست که ایده ی شما را منحصر به فرد می‌کند. همچنین به شما این امکان را می‌دهد تا با دیگر بازیگران موجود در صنعت رقابت کنید.

 

 

۳حل یک مسئله:

انسان وقتی احساس نیاز می‌کند درصدد رفع آن نیاز برمی‌آید یا سعی می‌کند آن را تسهیل کند. تا نیازی نباشد، کسب و‌ کاری نیز نخواهد بود. بیشتر کسب و کارهای موجود در پاسخ به یک نیاز به وجود آمده‌اند. در واقع این کسب و کارها، ایده‌ای کارآفرینانه محسوب می‌شوند که منجر به رفع مسئله موجود شدند. این مسئله ممکن است به صورت نیاز یا مشکل حاد جلوه کرده باشد مانند بحران کرونا. یا نیازی پنهان باشد، مثل اضافه شدن دوربین به گوشی‌های تلفن همراه که معضل یا نیاز آشکار کسی نبود، اما پس از عرضه، از نیاز پنهان به آشکار تبدیل شد.

 

۴سوددهی داشتن:

یکی دیگر از ویژگی‌های ایده‌ ی کارآفرینانه، امکان سودآوری و بازدهی اقتصادی است. یک ایده کارآفرینانه غیر از ویژگی‌های بالا، باید قابلیت سوددهی قابل قبول و مقیاس‌پذیری نیز داشته باشد. برای بررسی یک ایده از دید کارآفرینی، مطالعه سود دهی (Profitabality Study) را با استفاده از صورت‌های مالی انجام می‌دهند. اگر ایده پتانسیل خوبی در حفظ کارایی (از جهت حل مسئله)، نوآوری و همچنین سود دهی بلند‌مدت داشته باشد، از لحاظ امکان سودآوری تایید خواهد شد.

 

در فرآیند کارآفرینی، ایده پلی است بین نیازها و محصولات جدید؛ کارآفرینان همواره بر اساس بررسی وضعیت موجود و تشخیص نیازها، مشکلات، دغدغه‌ها و روش‌های بهتر انجام کار به دنبال ایجاد محصولات جدید از طریق ایده‌های کارآفرینانه هستند. ایده ما زمانی می‌تواند مثمر ثمر باشد و در بازار تحول ایجاد کند که راه‌حلی که ارائه می‌دهد به‌راحتی قابل استفاده باشد و پیچیدگی زیادی برای مشتری نداشته باشد.

 

مشتری با دیدن محصول جدید و با یادآوری دشواری‌ها و دغدغه‌های خود، پی به کاربرد آن ببرد. ایده محصولات دارای ریموت‌کنترل با توجه به نیاز به انجام فعالیتی از راه دور آن‌چنان ساده، کاربردی و ازبین‌برنده مشکلات است که هر انسانی بدون پرسش و تنها با لحاظ متغیرهایی مانند قیمت حاضر است در مقابل دریافت آن پول بپردازد.

از طرفی حجم بازار یک محصول، نقش مهمی در موفقیت آن دارد. ممکن است یک ایده به‌دنبال برطرف کردن نیاز معدود افرادی باشد و از اهمیت زیادی برخوردار نباشد. در این صورت برای محصول جدید، بازار بزرگی نمی‌توان متصور بود که می‌تواند منجر به شکست آن شود.

 

نکته مهم و نتیجه­گیری:

فراموش نکنید علاوه بر موارد گفته شده، یک ویژگی وجود دارد که هر ایده را برای هر فرد خاص به بهترین یا بدترین ایده تبدیل می کند. ایده خوب منحصر به هر فرد ایده‌ای است که دغدغه اصلی او  باشد و حاضر باشد برای آن سال‌ها وقت صرف کند؛ در راه تبدیل ایده به محصول، مشکلات طاقت‌فرسا را تحمل کند و بعد از شکست‌های متعدد، دست از اجرایی شدن آن برندارد تا وقتی که به موفقیت برسد.

 

شتابدهنده روشا بعنوان یکی از معدود شتابدهنده ها در حوزه های تخصصی روانشناسی، علوم تربیتی، نوآوری­های اجتماعی و شتابدهی استعداد، همواره پذیرای ایده­های شما عزیزان در این حوزه­ها بوده و امکانات مختلفی نظیر جذب سرمایه­گذار، ارائه مشاوره­های تخصصی، تیم­سازی، معرفی به جشنواره­ها و ایونتهای داخلی و بین­المللی و … برای افراد و تیمهای دارای ایده­های برتر ارائه می­نماید.

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.