کارآفرینی اجتماعی چیست؟

جای خالی کارآفرینی اجتماعی در اکوسیستم کارآفرینی کشور:

 

کارآفرینی اجتماعی :

کارآفرینی اجتماعی ترکیبی از تجارت و مسائل اجتماعی است. کارآفرینان اجتماعی تنها به دنبال سود نیستند. موفقیت برای آن ‌ها به این معناست که چگونه کسب و کار آن‌ها بر جهان تاثیر می‌گذارد و آن را بهبود می‌بخشد.

کارآفرین اجتماعی کیست؟

«کارآفرین اجتماعی» فردی است که یک مشکل اجتماعی را شناسایی کرده و با استفاده از مفاهیم و مهارت‌های «کارآفرینی» برای سازماندهی، ایجاد و مدیریت سرمایه برای حل مشکل اقدام میکند. در حالیکه کارآفرینان تجاری بیشتر به کسب سود مالی می‌پردازند، کارآفرینان اجتماعی معمولاً گروه‌ها و سازمان‌های غیرانتفاعی ایجاد می‌کنند و به حل مشکلی می‌پردازند که مشکل جامعه است و نیازی اساسی برای حل آن وجود دارد. واژه کارآفرینان اجتماعی طیف وسیعی را شامل می‌شود؛ از افرادی که به صورت انفرادی فعالیت می‌کنند تا سازمان‌هایی که به همین منظور تشکیل شده‌اند.

وظیفه یک کارآفرین، شناخت فرصت‌هاست. به همین دلیل است که بسیاری از فعالان این حوزه اعتقاد دارند که بهتر است واژه کارآفرینی که ترجمه entrepreneurship است به صورت فرصت‌ورزی ترجمه شود. کارآفرینان فرصت‌ها را می‌شناسند و محصولات جدید خلق می کنند. کارآفرینان اجتماعی ازاین نوع خلاقیت برای حل مشکلات جامعه بهره می‌برند. با کار روی مشکلات جامعه ارزش‌های خوب جوامع را تقویت می‌کنند، فعالیت‌های بشردوستانه را گسترش می‌دهند و باعث افزایش سرمایه اجتماعی می‌شوند. به این صورت است که کارآفرینان اجتماعی قادرند جهان زیباتری بسازند!

در یک حرکت کارآفرینی اجتماعی، خلاقیت و ریسک پذیری از اهمیت بالایی برخوردار است. یک کارآفرین اجتماعی، آمادگی این را دارد که سیستم حرکتی خود را با توجه به تغییرات بازار، به طور دایم متناسب کند و تغییر دهد. این انعطاف و ریسک‌پذیری،‌ یکی از رموز پایداری و حفظ پویایی فعالیت‌های این چنینی است.

با وجود تفاوت‌هایی که بین کارآفرینی تجاری و اجتماعی وجود دارد، کارآفرینی اجتماعی نیز مانند کارآفرینی تجاری نیازمند تعریف چشم انداز و رسالت سازمانی، شناسایی استراتژی، تخصیص منابع، مدیریت سرمایه و مدیریت پروژه برای دستیابی به اهداف است.

گرچه واژه کارآفرینی اجتماعی، در ۱۰ تا ۲۰ سال گذشته رواج یافته است، اما این نوع فعالیت، سابقه‌ای طولانی دارد. در ادامه به شرح کوتاهی از فعالیت بسیار ارزشمند یکی ازقدیمی‌ترین کارآفرینان اجتماعی در ایران می‌پردازیم:

 

روزی روزگاری مردی بود که از دیدن رنج دیگران، رنج می‌برد. دیدن انزوا و تنهایی آنهایی که صدایی نداشتند برای او قابل تحمل نبود. او باور داشت که همه حق شنیده شدن دارند، حتی آنهایی که هیچ صدایی برای حرف زدن ندارند. و با این باور، بر آن شد که کاری برای شنیده شدن آن‌ها به انجام برساند…

او در سال ۱۳۰۳ کودکستانی با نام «باغچه اطفال» را در تبریز تاسیس کرد و در آن سه کودک کر و لال را به‌صورت رایگان ثبت نام نمود تا راه شنیده شدن و شنیدن حرف‌های تازه را از طریق سوادآموزی به آنها نشان دهد.

با وجود مخالفت‌های شدید اطرافیان و نظرات مایوسانه آنان، مرد آموزش سواد به این سه کودک را آغاز کرد. بعد از گذشت شش ماه، برای اولین بار صدای تازه این سه دانش‌آموز ناشنوا را در جشنی برای فرهنگیان و علمای تبریز و بعضی دیگر از شهرها و اعضای کنسولگری‌ها به معرض نمایش گذاشت. با دیدن نوشته‌های این کودکان روی تخته سیاه کوچک باغچه اطفال، صدای شور و تشویق از هر گوشه بلند شد و همه فهمیدند که درمان درد انسان‌ها و برداشتن باری از دوش آنان به چیزی جز نگاهی نو، ایده‌ای خلاق و بکر و اراده‌ای آهنین احتیاج ندارد.

این شروع راه «جبار باغچه‌بان» کارآفرین اجتماعی ایرانی و موسس اولین مدرسه ناشنوایان کشور بود. او تنها به آموزش سه دانش‌آموز اکتفا نکرد و به دنبال راه‌هایی برای پایداری و ماندگاری این ایده نو گشت. سرانجام بعد از چندین سال کوشش و تلاش در راستای اثبات ایده‌ جدیدش در میان عموم، توانست اولین مدرسه ناشنوایان ایران را در میدان کلانتری در یوسف‌‌آباد تهران افتتاح کند. تلاش و همت باغچه‌بان در راستای پیاده سازی اهداف و ایده‌هایش و راهکارهای نوینی که برای بهبود شرایط کودکان ناشنوا ایجاد کرد، سرانجام موجب شد که از آغاز سال ۱۳۴۵ خورشیدی، کد بودجه‌ای در بودجه کل کشور به نام دبستان وی ثبت شود و مدرسه‌ای که او با وجود مخالف‌های اطرافیان بنا گذاشت برای همیشه ماندگار شد.

 

 

 

یک ایده کارآفرینی اجتماعی چگونه شکل می­گیرد؟

 

سه مرحله برای این کار وجود دارد:

 

تشخیص یک موازنه ناعادلانه:

اولین کاری که کارآفرین های اجتماعی انجام می‌دهند، تشخیص یک موازنه ناعادلانه است.

مثلا حاشیه نشینی ظاهرا یک موازنه است، آنهایی که درآمد کمتری دارند، در حاشیه شهر زندگی می‌کنند.

اما حاشیه نشینی در حقیقت معضلاتی به وجود می‌آورد که از جنس طرد شدن، فقر، عدم دسترسی به امکانات و … است. حاشیه نشین‌ها توانایی بر هم زدن این به اصطلاح موازنه را ندارند.

 

دیدن فرصتها:

دومین کاری که کارآفرین های اجتماعی انجام می‌دهند، دیدن فرصت‌ها در همین موازنه نابرابر است. این فرصتی است که به آنها نشان می‌دهد می‌توانند یک ارزش اجتماعی را با استفاده از خلاقیت، شجاعت و شهامت به حاشیه نشین ها عرضه کنند.

 

ایجاد یک موازنه جدید:

آخرین کاری که کارآفرین اجتماعی انجام می‌دهد ایجاد یک موازنه جدید است. در این مثال ساختن استارتاپی که بتواند با حاشیه نشینی و معضلات آن مقابله کند، همان موازنه جدید است.

 

شتابدهنده روشا، یک کارآفرینی فرهنگی-اجتماعی، برای شتابدهی به ایده­های نوآورانه فرهنگی-اجتماعی:

 

با توجه به ماهیت استارتاپ­ها، اغلب آن­ها در زمینه­های علوم و تکنولوژی فعال بوده و خروجی آن­ها نیز معمولا به صورت اختراعات و محصولات فناورانه هستند. اما زمینه­های فرهنگی و اجتماعی، بر خلاف نیاز بسیار زیاد و جای خالی بازار در این حوزه­ها هنوز در اکوسیستم استارتاپی جای خود را پیدا نکرده­اند. شتابدهنده روشا یکی از اولین استارتاپ­هاست که با توجه به نیاز فراموش شده شناسایی استعدادها و قرار گرفتن هرکس در بهترین جایگاه اجتماعی خود، به طوری که بالاترین بازدهی برای خود فرد و همچنین جامعه را داشته باشد، فعالیت خود را آغاز نمود و مشغول خدمت­رسانی به همه افرادی است که دغدغه شناخت بهتر و دقیق­تری از خود دارند.

فعالیت اصلی شتابدهنده روشا حمایت از ایده­های نوآورانه خصوصا در زمینه­های روانشناسی، علوم تربیتی، نوآوری­های اجتماعی و پرورش استعدادهاست. از این رو با رویکردی بلندمدت که از ابتدای تولد کودکان آغاز می­گردد، خدمات متناسب با مراحل و سنین مختلف را ارائه می­نماید.  خدمت ارزیابی و غربالگری برای اطمینان از روند صحیح تکاملی کودکان و نوزادان، استعدادیابی چندوجهی برای آگاهی چند جانبه از ظرفیت های درونی افراد خصوصا در سنین کودکی و نوجوانی، و خدمات متنوع استعدادپروری برای پرورش استعدادهای کشف شده، و در نهایت شتابدهی استعدادها برای تبدیل ایده­های افراد به کسب و کار خالق ثروت و ارزش، در مجموعه روشا ارائه می­شود.

 

شتابدهنده روشا از همه افرادی که در زمینه­های عنوان شده استارتاپ، تیم و یا ایده ای دارند دعوت می­کنیم با مجموعه روشا ارتباط گرفته و از امکانات مختلف این مرکز از قبیل راهنمایی و مشاوره کسب و کار، تیم­سازی، جذب سرمایه­گذار، حمایت جهت شرکت در همایشها و مسابقات مختلف، شبکه ­سازی و شناخته شدن در جامعه فعالیت مورد نظر و … بهره­مند گردند.

 

برای ارتباط می­توانید اطلاعات خود را در فرم موجود در لینک زیر وارد نمایید:

https://www.roshaac.ir/%d8%ab%d8%a8%d8%aa-%d8%a7%db%8c%d8%af%d9%87/

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.